چه کسی آغازگر بازاریابی شبکه ای بود و چرا؟
بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیک
چه کسی آغازگر بازاریابی شبکه ای بود و چرا؟
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 16:46 | بازدید : 1101 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

چه کسی آغازگر بازاریابی شبکه ای بود و چرا؟


بستگی به این دارد که این سوال را از چه کسی بپرسید، چون تاریخ نگاران حرفه ای علاقه اندکی به ثبت این موضوع از خود نشان داده اند. در سال 1999 مجله «سبک زندگی با بازاریابی شبکه ای» تاریخچه ای از سیر فعالیت شرکت AMWAY منتشر کرد. در این تاریخچه از کارل رن بورگ به عنوان پدر نتورک مارکتینگ نام برده شده است. دهه ها قبل، در سال 1915، هنگامی که رن بورگ در چین در سمت عامل فروش برای یک کارخانه کار می کرد، همزمان درباره اثرات رژیم و تغذیه برروی سلامتی نیز تحقیق می کرد. او وقتی به آمریکا برگشت،به تحقیقاتش ادامه داد و در سال 1934 شرکت California Vitamins را تاسیس کرد که فروشنده مکمل های غذایی و معدنی و مولتی ویتامین بود.(در سال 1939 این شرکت به Nutrilite Product تغییر نام داد). رن بورگ به همراه همسایه اش دکتر کاسبری و نیز لی می تینگر، که مدیر فروش یک شرکت بود، در سال 1945 یک طرح بازپرداخت چند سطحی را به این شرکت اضافه کردند و بدین ترتیب بازاریابی شبکه ای پا به عرصه وجود گذاشت.

در سال 1949، ریچ دوس و جی ون اندل که در گرند رپیدز واقع در ایالت میشیگان هم دبیرستانی بودند، به عنوان توزیع کنندگان شرکت Nutrilite مشغول به کار شدند. این دو به یک تیم موفق تبدیل شدند و در سال 1958 با این فکر که می توانند به دیگران بیاموزند که چگونه تجارت خودشان را پایه ریزی کنند و به رویاهایشان جامعه عمل بپوشانند، تصمیم گرفتند که شرکت بازاریابی شبکه ای خود را بنانهند؛ و همین کار را هم کردند و نام شرکتشان را The American Way Association گذاشتند، که بعد ها به نامAmway معروف شد. به گواهی تاریخ دوس و ون اندل در هدف اولیه خود یعنی کمک به مردم برای ساختن تجارتشان از طریق بازاریابی شبکه ای کاملا موفق بوده اند. تا قبل از پایان سده بیستم بیش از 3 میلیون نفر از مردم دنیا در 80 کشور جزء مشاوران و توزیع کنندگان شرکت Amway بوده اند.

دوس و ون اندل تنها کارآفرینانی نبودند که شیفته این حرفه شدند و تجارت بازاریابی شبکه ای شان را ساختند. در کالیفرنیا دکتر فارست سی.شکلی و دو پسرش در سال 1956 شرکت Shaklee Product را تاسیس کردندکه فروشنده محصولات غذایی و لوازم خانگی بود. این دو شرکت یعنی Shaklee و Amwayراه را برای بیشمار شرکت های بازاریابی شبکه ای دیگر باز کردند. اینان، در کنار طرح های پرداختی چند سطحی شان، همچنین رسیدن به استقلال مالی و رضایت شخصی از طریق بازاریابی شبکه ای را اشاعه می دادند.

مایکل شفیلد می گوید در ایالات متحده تعداد شرکت هایی که سالانه شروع به کار می کنند حدود 1000 تا 1500 شرکت است! وی در ادامه توضیح می دهد:«شاید از این میان 500 شرکت بتوانند با استطاعت مالی به کارش ادامه دهد. معمولا میزان شکست شرکت ها در اولین سال شروع فعالیتشان 80 تا 90 درصد است که البته تفاوت چندانی با آمار و ارقام مربوط به تجارت های دیگر ندارد».

مایکل شفیلد می گوید میزان رشد این تجارت در دنیا چهار برابر میزان رشد این شیوه تجاری در آمریکاست:«خبر خوب اینکه بازاریابی شبکه ای پیوسته در حال گسترش است. مشتریان ما در آمریکای جنوبی،مکزیک،آفریقای جنوبی،روسیه،ویتنام،هند،چین و بسیاری از کشور های دیگرند» شفیلد تخمین میزند که 500 شرکت دیگر نیز سالیانه خارج از ایالات متحده شروع به کار می کنند. وی خاطرنشان می کند:«با این حال هنوز هم اکثر کشور ها در بازاریابی شبکه ای دنباله رو شرکت های آمریکایی هستند»




موضوعات مرتبط: مفاهیم پایه , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


تبادل لینک هوشمند





آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 85
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 7
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 10
:: بازدید ماه : 561
:: بازدید سال : 1795
:: بازدید کلی : 27543